Naam: Wereldtentoonstelling Amsterdam (ontwerp S. van Woerden)
Type: studietekeningen; ,wereldtentoonstellingen;
Uitgevoerd: nee
Architecten: Woerden, S. van, 1935; Groenewegen, J.H., 1935; Bodon, A., 1935;
Archiefgegevens: NAi/WOER t6;NAi/BODO t1003, d1003, f1003
Bijzonderheden:

Toen er in 1936 sprake van was dat de Wereldtentoonstelling misschien naar Amsterdam zou komen, bracht de Groene Amsterdammer een speciale editie ter promotie uit. Dit ontwerp voor een terrein voor de wereldtentoonstelling werd naar aanleiding van dit nummer gemaakt door de werkgroep Bodon-Groenewegen-Van Woerden, als samenwerking tussen "de 8 & Opbouw" en "De Groene Amsterdammmer".Het project was gesitueerd zuidelijk van Amsterdam, op een ongebruikte zandvlakte. Deze lokatie is om twee redenen gekozen. Ten eerste de landelijke, typisch Nederlandse polder-uitstraling. Ten tweede zijn berijkbaarheid. Gelegen buiten de stad, maar op korte afstand van het Amstelstation. Verder uitstekend te bereiken per auto en via de Amstel ook per boot. Deze bereikbaarheid wordt vergroot door het verlengen van tramlijnen 4, 8 en 25 tot het zuidelijkste punt van het tentoonstellingsterrein.Op het noordelijkste punt is de hoofdingang gelegen. Op het verkeersplein komen de verkeersstromen samen. Midden op het plein stoppen de trams. De hoofdingang van het terrein is verhoogd. Via een brug is deze vanaf de tramhalte te bereiken. Onder deze voetgangersbrug is de rijbaan gesitueerd, welke hierdoor dus niet gehinderd wordt door overstekende voetgangers.Het hoofdgebouw ligt aan de zuidkant van het terrein. De grote hal zal gewijd worden aan het verkeer, met ruimte voor oa de zuiderzeewerken, vliegtuigen (KLM), het spoor, enz. Uitsmijter is de kabelballon, die door het wegklapbare dak omhoogstijgt, en de inzittenden een prachtig overzicht over het gehele terrein geeft.De Amstel speelt ook een belangrijke rol in het gebied. Vanaf de grachten van Amsterdam is het terrein met speciale snelle boten te bereiken. Deze zorgen tevens voor het vervoer van en naar het station. Ook op het terrein zelf is een uitgebreide route via het water. Via een slingerende route kunnen bootjes een vastgestelde route varen, de bezoekers een rustgevend beeld geven van de tentoonstelling.Een laatste thema van het ontwerp is de tijdelijkheid van de tentoonstelling. Het wordt op een gebied gerealiseerd dat al bestemt was voor woningbouw in het Uitgbreidingsplan van de gemeente. De bebouwing zal hiervoor grotendeels dus weer gesloopt moeten worden. De infrastructuur echter is te behouden, de toegangswegen zijn overgenomen uit het bestemmingsplan. De grote hal zou als evenementenhal, naast de RAI dienst kunnen doen. Oa het horecagedeelte en gedeeltes van de parken zouden ook in de toekomstige woonwijk zeer zeker goed dienst kunnen doen.

  Literatuur

Illustraties:

Literatuur wordt geladen ...