Naam: | Bandenfabriek Vredestein Enschede |
Type: | bedrijfsbouwwerken; ,fabrieksgebouwen; |
Opdrachtgever: | N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Autobandenfabriek Vredestein |
Uitgevoerd: | ja |
Bestaand: | ja |
Architecten: | Postma jr., J.D. (Postma), 1962, kantoorgebouw-; Postma, Ae.G. (Postma), 1962; Wijmer, N.F. (Postma), 1946, 1947, kantoorgebouw-; Postma, Ae.G. (Postma), 1946, 1947; Postma jr., J.D. (Postma), 1946, 1947; Postma, J.D. (Postma), 1946, 1947; |
Bijdragen: | onbekend -uitvoering uitbreiding-, |
Adres: | Ir. E.L.C. Schiffstraat 370, 7547 RD, Enschede; |
Het bedrijf werd in 1909 opgericht onder leiding van ir. E.L.C. Schiff. Hij liet een fabriekscomplex bouwen op de voormalige groentekwekerij Vredestein in Loosduinen. Enkele jaren later werd G.J. Oorlog directeur, die in 1965 werd opgevolgd door zijn zoon W.K. Oorlog. In de jaren twintig werd het bedrijfscomplex uitgebreid naar ontwerp van J.D. Postma. In 1934 en 1947 werden nieuwe fabrieken in Doetinchem en Enschede geopend. Het bedrijf werd in 1972 overgenomen door Goodrich en kwam in 1976 in handen van de Staat. In 1977 nam Vredestein concurrent Hevea over. Begin jaren negentig werd het bedrijf geprivatiseerd. Het productiebedrijf in Loosduinen is in 1979 gesloten en de fabriek in Doetinchem in 2001. De vestiging in Enschede kreeg in 1993 een grote uitbreiding. Postma's fabrieksgebouw was in 1947 het grootste complex in Nederland dat was opgetrokken in een betonnen schaaldakconstructie. Een belangrijke reden voor de keuze van deze bouwwijze was het feit dat de meeste staalconstructiebedrijven overbelast waren met werk. Verder verwachtte men snel te kunnen bouwen door het complex grotendeels uit ??n materiaal op te trekken, in dit geval gewapend beton. Als bouwlocatie koos men een terrein aan het Twentekanaal in het nieuwe havengebied, dichtbij de Burg. Stroinkweg. De productiehallen kregen schaaldaken volgens het sheddakprincipe, waarbij licht via het dak kon binnenvallen op de werkvloer. De magazijngebouwen kregen tonschaalgewelven.